|
Dračí pohádky
Čmukaři z Modřišic se svými Dračími pohádkami. Totální divadlo v malém, pro dospělé i pro děti. Hravé, plné nápadů, přirozené v projevu živého herce, který prozrazuje svůj loutkářský původ tím, jak se proměňuje pomocí rekvizit, nabité fantazií v práci s loutkou, oplývající nenásilným a jemným humorem. A hlavně:nezneužívá epické vyprávění, jde rovnou k akci, má smysl pro únosnost zvolené formy, pro její jednoduchost spočívající v přesně odhadnutých možnostech loutky i vlastních schopnostech hereckých obou režisérů, autorů, výtvarníků a samozřejmě herců — Daniely Weissové a Jaroslava Ipsera. Tohleje pro mě — mám-li už ten termín použít — vskutku autorské divadlo, protože tvořivě, nově vypovídá: jako tom, co se hraje, tak i o těch, kteří to hrají.
Jan Císař (Československý loutkář 8-9/1982)
Léčba neklidem
Dvě věci jsou pro mne na této inscenaci především pozoruhodné. Způsob jimž se noví členové sžili s jeho jádrem – J. Ipserem a D. Weissovou – v jeho základním divadelním ladění, i způsob, jak soubor přijal hluboce a tak říkajíc beze zbytku za svou Sakiho poetiku. Samozřejmě, ono to spolu souvisí. Jemná, ironická, přemýšlivá poloha humoru je souboru -jeho jádru - vlastní, prezentuje se skrze herectví jako celistvý výklad i pojetí divadla, literatury, světa, skutečnosti, prostě všeho. Saki této nejvnitrnější a nejbytostnější podstatě Čmukařů dodal jenom jedno navíc: hořkou krutost každodenních jevů, jež se stávají bizarními a někdy při vší "humornosti" i děsivými. Loutkářská invence souboru, jeho schopnost přetavovat "témata" či názor, či vztah k problému do akce, do zacházení s předmětem či loutkou, je cosi, co této symbióze vnitrosouborového vidění a literární předlohy propůjčuje posléze společného jmenovatele. Ne vždy se ten společný jmenovatel dá provést dokonale. Poslední povídka Sredni Vaštarje zatracený oříšek a její mnohostranná dimenze, tak silně působící v literatuře, je jevištěm, jeho prostředky, skoro nezvládnutelná. Stejně tak Ipserův deštník nemůže svým otáčením vyvolat dostatečně divadelně účinný obraz zběsilého kolotoče, jejž politikovi ve volební kampani připravil v noci pozorný, ale poněkud zvláštní hostitel proto, aby jeho mysl odvedl od volebních starostí a dopřál mu klidný spánek. Leč to nic nemění na tom, že celé tohle představení dýchá pro mne tím, co jsem řadu let v amatérském divadle hledal a hledám dodnes: Kolektivní tvořivost, jež ničím nesvázaná, ve všech směrech na čemkoliv nezávislá, dává příležitost k tomu, aby se projevila osobitost stanovisek, názorů, postojů, pocitů. Chcete-li: jisté jedinečné divadelní myšlení.
Jan Císař |
|